Tallinna & Robbie

22 Elo

Alkusyksyn odotetuin tapahtuma oli Robbien konsertti Tallinnassa. Päätimme hyvän ystäväni kanssa tehdä tyttöjen matkan Tallinnaan ja kuinka loistava matkasta tulikaan.

Konserttiliput ostimme marraskuun lopussa, hotelli vuorostaan ihan joulukuun alussa. Laivaliput varattiin ”vasta” toukokuussa, jolloin pistepaikat tulivat myyntiin.

Menolaivaksi valittiin aikataulujen perusteella Eckerö Line ja uusi laiva Finlandia. Vaikka laiva lähti 9.15, olivat ovet auki jo klo 8, jolloin saavuimme satamaan. Saimmekin tosi kivan ikkunapaikat varattua baarin vierestä. Laivalla oli koko matkan aikana jotain ohjelmaa, mm keikkainfoa, karaokea ja edullista shoppailua. Täydet pisteet Finlandian henkilökunnalle kaikesta, erityisesti palvelualttiudesta ja laivan siisteydestä.

Tallinnan hotellit eivät olleet tyhmiä. Laululavalle mahtuu yli 70 tuhatta ihmistä, millä tahansa laskupäällä voi laskea että huoneet kaupungista tulevat loppumaan kesken. Vaikka olimme ajoissa liikkeellä, edullisia hotelleja ei juurikaan ollut jäljellä. Onneksi booking.comista löytyi Metropool Hotel Tallinn, joka osoittautui ihan ok valinnaksi. Päätimme kokeilla saammeko huoneet heti, saimmekin, mutta henkilökunta ei kysynyt haittaako smoking huone. Olisimme heti sanoneet ei, huoneessa haju tuli vastaan, vaikka ikkuna oli auki. Laukut nurkkaan ja kaupungille hoitamaan pari pikaista ostosta, sitten kohti konserttipaikkaa. Bussiasema sijaitsee Virukeskuksen alakerrassa ja numero 35 meni suht lähelle laululavaa. Kävelyä olisi ollut muutama km, mikä ei ole paha, mutta tiedettiin seisomista tulee olemaan tarpeeksi. Lisäksi bussilipun hinta 1,60 euroa ei edesauta kävelyyn.

Saavuimme perille 15.45, portit aukesivat klo 16. Ensiksi oli turvatarkastus ja meidän jono pysähtyi. Syynä oli muutama suomalainen tyttö, jotka eivät halunneet luopua sateenvarjostaan. Vinkki ! Lue etukäteen lippu. Niihin on kirjoitettu mitä ei saa ottaa mukaan. Pitäisi olla kaikille aika selvä asia on miksi sateenvarjoja ei saa ottaa massatapahtumaan. Se että vänkkää vastaan ei auta asiaa, sateenvarjoja kun ei saa viedä sisään.

Turvatarkastuksen jälkeen pääsimmekin vielä ringin sisälle, muiden ” we came first, we are Robbie Williams superfans ” kanssa.

Muutama tunti odotettiin, ensiksi esiintyi paikallinen dj, tämän jälkeen Olly Murs, joka oli suht tuntematon minulle ennestään, mutta sai kaikki yleisössä hyvälle tuulelle. Varsinkin troublemaker sopi täydellisesti tilanteeseen.

Robbie aloitusaika klo 21 oli tiedossa etukäteen, koska konsertti näkyi livenä eri maiden leffateattereissa. Energiaa, lavakarismaa, tuttuja biisejä, kaunis tyttö yleisöstä lavalle, kaikki vakiot kuten aina ennenkin. Mutta ehdottomasti näkemisen ja kokemisen arvoinen keikka. Angles saa aina minut herkistymään, vielä vuosienkin jälkeen.

Klo 23.15 syttyi valot, ihmismassa lähti valumaan kohti keskustaa. Narva mt oli suljettu autoilta, saatiin kävellä keskellä tietä takaisin hotelliin. Ei paljoa hyvää yötä kummempaa kerennyt vaihtaa ystävän kanssa, kun kummallekin tuli nukkumatti kylään. Aamulla aamiaisen jälkeen kohti satamaa.

Matkan ainoa pettymys oli paluulaivassa henkilökunnan ajattelemattomuus. Kun kerran etukäteen tiedetään kuinka paljon ihmisiä laivalle tulee miksi ei hankita tarpeeksi ihmisiä kassoille. Tax freessä oli 45 min – 1 h jonot kassoille. Kassoja oli tax freessä 7, joista 4 oli käytössä, hetkeä ennen tax freen sulkeutumista avattiin 5.s. Henkilökuntaa tietenkin oli täyttämässä hyllyjä, neuvomassa missä mitäkin on. Mutta olisiko pienen pelisilmän käyttäminen mahdotonta ? Nähtävästi. Tallink jäi ilman minun tax free ostojen tuloa ja aivan varmasti en ollut ainoa joka jätti ostokset tekemättä.