Ja niin loppui sekin loma

10 Elo

4 viikkoa meni nopeasti, ensimmäiset 2 viikkoa kotona, sitten yhteensä 16 päivää oltiin kiertelemässä autolla ympäri Eurooppaa.

Loistomatka, mutta aivan liian lyhyt.

Teimme tänä vuonna uuden reitin alusta asti. Olemme tähän mennessä menneet joko via Baltiaa mennen tullen tai sitten suoraan laivalla Saksaan.

Tällä kerralla matka alkoi Viking Linellä ja Helsinki – Tukholma -linjalla. Laiva oli todella täynnä ja meno oli mukavaa. Lasten leikkihuone oli kokoustiloissa ja siellä oli kiitettävästi ohjelmaa. Myös bussilasteittain oli ulkomaalaisia kiertomatkalaisia.

Parasta tässä reitissä on se että voi valvoa niin pitkään kun haluaa, koska olemme vasta suht myöhään perillä. Meidän etu on tunti enemmän nukkumista vst Ruotsin aika.

Ajoimme Tukholmasta Malmöön, kesken autopommiuutisten, majoittauduimme yhdeksi yöksi ja seuraavana iltana menimme Finnlinesillä Malmöstä Travemundeen. Tiesimme etukäteen satama on vaikeahko löytää, mutta navigaattorilla löysimme perille hyvin. Laivamatkan yksi kivoista lisistä on sillan alitus aika lähellä lähtöä. Kannelle on tehty ihan katselupaikkakin sitä varten.

Rahtilaiva kun on kyseessä, ei ruoka ollut gourmeeta, mutta hyvää oli ja hyvin edukasta. N 15 eurolla sai buffassa vatsan täyteen. Aamiainen oli täysin turha, vaikka sekin meillä oli, sillä menossa päästiin syömään n klo 21, oli laivasta ajo jo klo 07. Siinä ei ollut aikaa tulla nälkä.

Viimeinen ylitys tehtiin loman viimeisenä päivänä, Viking xprs.llä. Laiva on kuin tehty meidän perheelle. Lähtöaika on sunnuntaisin klo 16.30, eli olimme jo klo 19 satamassa, klo 20.30 oli auto tyhjennetty ja jääkaappi täytetty.

Viking Line myöntää menopaluu alennuksen vaikka reitti olisikin eri ja kummallakin yhtiöllä on ennakkovaraajan etu, kun varataan ylitykset ajoissa.

Hinta pysyi hyvin suunniteltuna sangen kohtuullisena.

Kaikki ylitykset täyttivät tehtävänsä, 100 %.