Viikonlopun matkailukohde – Oslo

10 Mar

Mieheni halusi tehdä jotain erikoista isänpäivänä ja lähdimme yllätysmatkalle Osloon. Norjalainen tarjoaa monta kertaa vuodessa edullisia lippuja ja vaikka kaupunki on tuttu, päätimme lähteä kaupunkiin.

Tällä kertaa matkaan lisättiin enemmän ohjelmaa, ostimme Oslo kortit. Vierailimme monessa museossa, asuimme paljon busseissa ja metroissa. Oslo kaupunkina on helppo ja pieni ja viikonloppuna oli hyvin hanskassa liikkuminen ettei karttoja enää katseltu.

Hotelli osoittautui pieneksi ongelmaksi. Ydinkeskustan hotellit olivat yllättävän kalliita, paikallinen lasten laulukilpailu täytti hotellit. Joten päätettiin panostaa laatuun sijainnin sijaan ja varattiin huone Radisson Nydahlenista. Ihana hotelli. Metrolla muutama pysäkki ja hotelli on käytännössä kiinni pysäkissä.

Radisson Blue ketjujen parhaat puolet ovat todella ihana aamiainen ja erinomainen sänky peittoineen ja tyynyineen.

Lauantaina kävimme mm. pop museossa sekä erilaisissa mereen liittymissä museoissa, joissa viivyimme monta, monta tuntia. Koko perhe nautti rahan edestä. Ilta päätettiin vielä paikallisessa uimahallissa.

Sunnuntaina lähdimme aamusta Holmenkolleniin. Itseäni ei korkeat paikat mitenkään kiinnosta ja en todellakaan ole mikään jonottaja-ihminen. Kassalla kerrottiin jonotusaika on 20 minuuttia, mutta jonoa ei kukaan ohjannut. Osa kyydeistä lähti vajaana ja tänä päivänä on erittäin helppoa antaa aikataulut, teidän kyyti lähtee klo xx.xx ja yksinkertainen taulu. Jopa minä melkein voisin tehdä vastaavan.

Eniten tietty ärsytti se, kun lähes oltiin hollilla, lähetti edellinen jonottaja viestiä ystäville ja yhtäkkiä 20 parasta kaveria ohitti jonon. Kun yritin sanoa jotain, he vaan kommentoivat olivat tässä ennen minua. Vai niin. Hissiin kun mahtui kerralla 13 pax, ei temppu huvittanut yhtään.

Ärsyttää miksei moista ole korjattu, sama ongelma oli edelliselläkin kerralla.

Holmenkollenin jälkeen menimme Tekniikkamuseoon, joka vst. meidän Heurekaa. Monta kerrosta, paljon tekemistä. Siellä meni nopeasti 3 tuntia. Olisi mennyt pidempäänkin, mutta museo meni kiinni.

Takaisin bussiin, hotelliin hakemaan laukut, keskustan kautta lentokentälle.

Oslo-kortti käy alueille 1 ja 2, kenttä sijaitsee 4.lla. Menossa mieheni osti automaatista liput osalle matkasta, mutta paluussa automaatin käyttö olikin hankalampaa. Pyysin apua paikalliselta VR.n neuvojalla, joita asemalla seisoi sunnuntaina klo 19 jälkeen ja hän näppärästi auttoi meitä. Tällöin hinta oli menomatkaa halvempi.

Oslo-kortti oli meidän matkassa todella näppärä ja edullinen vaihtoehto. Puhelimeen tuli koodi, joka skannattiin ja sisäänpääsy tapahtui sillä. Ainoastaan lauantai-iltana mennessä uimaan pyysi kortti uudelleen aktivoimista, vaikka se oli tehtyä aamulla. Muuten hyvä mutta uimalassa ei ollut wifiä. Onneksi pääsimme selittämällä sisälle ja paluussa ei tullut tarkastajia metrossa. Suosittelen ottamaan kuvakaappauksen koodista, tällöin vst ongelmaa ei tule.

Ja koska Oslossa shoppailu on tavallista kalliimpaa, tuli ostokset hyvin halvaksi, koska niitä ei tullut tehtyä käytännössä lainkaan.