Pääsiäinen takana, arki edessä

2 Huh

Pääsiäinen on ohi, hyvästi uima-altaat, hotellien aamiaiset ja perheen keskeinen laatuaika.

Lähdimme torstai-illalla Tallinnaan, viime tingassa. Miehelle tuli kiireinen työasia ja saavuimme satamaan n 30 min ennen laivan lähtöä. Kerkesimme, onneksi.

Ylityksen teimme Viking Xprs.llä. Nappivalinta, jälleen kerran. Vielä paremmaksi tekee mahdollisuus yöpyä laivalla ja aina jaksankin ihmetellä miksi tämän mahdollisuuden käyttäjiä ei ole montaa. Laiva siis lähtee Helsingistä klo 21.30 ja 2,5 h myöhemmin saapuu Tallinnaan.  Sen sijaan että olisimme poistuneet yöllä laivasta kaikkien muiden automatkustajien kanssa, jäimme yöksi laivaan ja heräsimme 6.15, 6.45 ajoi mieheni auton laivasta pois.  Meidän lisäksi muita autoja oli 2. Ei kovin suuri suosio. Lisämaksua ei tälle tule yhtään, koska pienen lapsen kanssa ottaisimme matkan ajaksi hytin joka tapauksessa. Vaikka itse en autoa juurikaan aja, itse tykkäisin paljon enemmän ajamisesta aamulla valoisaan aikaan, kun yöllä pimeään. Lapsi pääsee hytissä nukkumaan lähes normaaliin aikaan, sen sijaan että pitäisi vielä yöllä nukahtaa autoon ja heräisi kun aamuyöllä tulisimme perille. Lisäksi yöpyminen hotellissa tietenkin maksaisi extraa.

Ajomatka Riikaan kesti 2,5 h, pysähdyimme muutaman kerran ja klo 15 menimme hotelliin.

Vaikka Riika sijaitseekin etelämpänä, sama huono ilma kohtaisi meitä sielläkin. Onneksi lumisateet eivät tulleet uima-altaalle asti.

Ensimmäinen ilta vietimme, jälleen kerran Lidossa. Ulkona on maksullisia ja maksuttomia leikkipaikkoja, mm kaikille pepuille sopiva liukumäki. Ravintoloita on 3 eri kerroksessa, ylhäällä ala carte, keskikerroksessa annoksia ja alakerrassa ns pubi-ruokaa ja äärimmäisen edullinen lasten leikkinurkkaus, jossa ammattilainen vahtii lapsia hintaan 1 tl ensimmäinen 30 min, jonka jälkeen seuraavat 30 min maksaa aina 0,5 lt. 1 lt on n 1,3 euroa.

Olemme käyneet paikassa nyt 2 x ja kummallakin kerralla olemme tykänneet kovasti. Ruoka ok ja edullista, fiilis hyvä ja kellarissa oleva bändi sai kaikille hymyn naamaan. Lämpimästi suosittelen ! Ja Riian halvin maksullinen pysäköinti, 0,2 lt per kerta.

Toisena päivänä mies lähti pojan kanssa Jurmalaan vesipuistoon, itse jäin keskustaan. Kävin mm Zeppelin-halleilla,Origo-ostoskeskuksessa ja Stockmannilla. Ja äkkiä takaisin hotelliin pulikoimaan.

Toisen yön jälkeen matka jatkuikin kohti Pärnua ja siellä paikallista vesipuistoa. Itse asiassa laskin että vietimme jokainen keskimäärin 18 h vedessä jokainen pyhien aikana. Ei pöllömpi suoritus.  Pärnu on sesongin ulkopuolella aika tyhjä kaupunki. Kaupoissa ei ole asiakkaita, ei juurikaan myytävääkään. Kaupungista saa sesongin ulkopuolella parhaan irti jos ottaa erilaisia hoitoja, käy kampaajalla tai sitten vaan pulikoiden, jota me harrastetaan. Jos saapuu kaupunkiin periaatteella katsotaan nyt mitä tehtäisiin, voisi pettymys tulla aika nopeasti.

Eilen illalla kotimatka alkoi ja laiva starttasi klo 18. Vasta klo 22 oli auto tyhjennetty, hampaat pesty ja sängyssä.

Aamulla väsytti, mutta oli ehdottomasti kaiken värtti. Hyvä loma, mutta niin kuin kaikki muukin, lomakin loppuu jossain vaiheessa.