Viikonloppumatka Viroon

1 Lok

Kalenteri näytti täysin tyhjää ja vielä mukavaa keliä luvattiin, joten päätimme perjantaiaamuna lähteä töiden jälkeen Tallinnaan.

Valita ylitykseen oli selvä, jälleen kerran, Viking xprs voitti. Heidän aikataulu on todella hyvä, lähtö klo 21.30, nukkumaan lähes välittömästi ja aamulla klo 7 ulos. Tallinnahan vasta herää eloon klo 09 jälkeen, joten aikaa voi hyvin tappaa kävelemällä hiljakseltaan keskustaan ja sitten aamiaiselle paikalliseen Mäkkiin.

Ei käyntiä Tallinnassa ilman TV-tornia, joten sinne seuraavaksi. Bussilla pääsee viereen ja vieressä on muutama kiva kiipeilyteline, vartti tai enemmänkin menee aikaa ympäristössä.

Vinkki muillekin TV-tornissa kävelijöille, vuosilipun saa myös ei-eestiläinen vaikka hinnastossa toisin väitetäänkin.

Yöksi menimme Laulasmaalla sijaitsevaan kylpylään. Spa Laulasmaa oli oikein mukava kylpylä, uima-allasosastoja ei liikaa ollut, saunat olivat todella hyvät ja monipuoliset, mm höyrysaunassa riitti höyryä. Matka tapahtui mieheni ja lapseni valitsemalla tavalla, paikallisjunalla. 45 min matkustusaikaa ja monen monta pysähtymistä myöhemmin saavuimme Kloogarannaan. Siitä kuulemma piti olla kävelymatka hotelliin, mutta päätimme reippaan kävelymatkan jälkeen hypätä paikallisbussiin. Span vieressä on pysäkki.

Pääoven ikkunaan on liimattu monta tarraa, hotellin ravintola on pärjännyt maan vertailuissa vuosia. Pienen, erittäin eläväisen lapsen ruokailu ei ole aina suurta nautintoa, joten uimahetken jälkeen menimme kaikki nukkumaan.

Aamulla hyvän aamiaisen jälkeen vielä uimaan ja sitten paluumatka sai alkaa. Koska sesonki on todellakin ohi, junia Tallinnaan Kloogarannasta meni peräti 3, yritimme ensimmäiseen. Bussi Tallinnasta oli vuorostaan niin paljon myöhässä, siinä vaiheessa kannatti valita bussi suoraan Tallinnaan. Hinnathan eivät päätä huimaa, hinta oli n 2,50 euroa per henkilö per suunta.

Paluuylitys teimme Linda Linelle ja pienissä laivoissa on puolensa. Laiva lähti 10 min aikaisemmin, lähtöselvityksen suljettua mutta myrskyn johdosta saavuimme 20 min myöhässä Helsinkiin. Siitä kun laiva rantautui ja ovet avautuivat, me olimme 30 min päästä lähijunassa. Nopeaa.

Miinukset

uima-allasosastolla ei minkäänlaista valvontaa. Aikuiset jättivät kellukkeilla liikkuvan lapsen pyörimään villiin virtaan ja ketään ei kiinnostanut miten poika siellä pärjäsi.

Hotellin omilla sivuilla ei ole mitään vinkkejä miten sinne pääsee muuta kuin omalla autolla. Google ei liikaa auta ja junasta jäi vain kourallinen ihmisiä pois. Jopa paikallisten mielestä matka asemalta hotelliin oli liikaa.

Aamiaisella liian vähän tarjoiluastioita. Esim. kun voi loppui, vietiin voiastia takahuoneeseen, se pestiin, täytettiin ja tuotiin takaisin ja sillä aikaa voi todellakin oli loppu. Tarjoiluottimia käytettiin ristiin, ehkä kasvissyöjä ei tykkää että maksapateeta otetaan samalla haarukalla kuin juustoa otetaan.

Ei minkäänlaista tietoa hoidoista, kuitenkin on Spa.

Plussat

Alue on todella kaunis. Vaikka merenkäyntiä riitti, pystyi rannalla vaan olla ja ihailla.

Edullinen. Äkkilähtönä yöpyminen maksoi 2 hengen huoneessa 66 euroa.